Varför du bör välja vegansk kost

Vegansk kost kom till för de som är för djurens rättigheter på den nivån att de inte bara vägrar äta kött, utan de undviker även animaliska biprodukter som till exempel ägg, mjölk och ost. Problemet med en vegansk kost är att det lätt leder till en brist av vitamin B12. Idag kan vitamin B12 tas direkt i tablettform. Innan vitamin B12 fanns som tabletter kunde en för snäv vegansk kost vara dödlig. Som det ser ut idag är det helt riskfritt att äta en helt vegansk kost.

Innebörden av att äta en vegansk kost

De som äter en vegansk kost burkar byta ut ickeveganska produkter mot veganska produkter vegansk kostsom kan likna till exempel kött i smak, utseende och textur. En bit kycklingfilé kan lätt bytas ut mot tofu. Tofu är något som kan hittas i många smaker och former i vanliga mataffärer idag. För de som inte vet det kan en tofurätt serveras under namnet kyckling och de hade aldrig märkt någon skillnad. Mjölkprodukter som smör och yoghurt finns i flera olika typer. Där finns allt från sojaprodukter, havreprodukter och flera olika mjölkersättningar som är gjorda på nötter.

Där finns flera olika anledningar till att äta en helt vegansk kost. Den vanligaste anledningen brukar handla om etik. Det finns många som äter veganskt endast för etiska skäl, då de inte vill äta något som kommer från ett djur som har varit behandlat på ett sätt som de anser vara fel. Många som väljer veganskt gör det även på grund av miljöaspekter eller hälsomässiga anledningar. Bland annat kan den veganska kosten leda till minskade matsmältningsbesvär. Det finns även en hel del forskning vars resultat säger att någon som äter kött från gris, lam, nöt eller vilt (allt rött kött), löper en större risk att få en hjärt- och kärlsjukdom. Samma forskning tyder även på en minskad risk för vissa typer av cancer om man skippar rött kött.